KIINAN KAHDET KASVOT

Kiinassa on juuri siirrytty tiikerin vuodesta jäniksen vuoteen ja valtaosa 1.3 miljardisesta kansasta matkasi kotiseuduilleen tapaamaan sukulaisiaan. Monet eivät ehtineet olla perillä kuin muutaman päivän, sillä vuoden aikana ansaitusta parin viikon lomasta monta vuorokautta kuluu helposti matkoihin. Muutoinkaan kiinalaiset työehdot eivät helli työntekijöitä. Periaatteessa laki säätää työpäivän pituudeksi 8 tuntia ja viisipäiväisen työviikon, mutta käytännössä ainakin Pekingissä monet paahtavat 11.5.tuntisia työpäiviä kuusi päivää viikossa pienellä liksalla. Kun työpäivään lisätään matkat kotoa työpaikalle ja takaisin, kotona ehtii piipahtaa vain yösydämen.

Pekingissä asunnot ovat isoja verrattuna suomalaisiin – pienimmät noin 60-80 m2, ja suurimmat noin 250-300 m2. Kun vuokrat kuitenkin ovat kalliita tulotasoon nähden, samoissa asunnoissa asuu useita perheitä. Asuntojen hinnat ovat jatkuvassa nousukierteessä, koska asunnot ovat haluttu sijoituskohde.

Liikenne on ihan oma lukunsa 20 miljoonan asukkaan Pekingissä. Vielä viisi vuotta sitten kaupungissa oli vain kaksi miljoonaa autoa ja nyt jo liki viisi miljoonaa. Vaikka pääkaduilla on neljä kaistaa molempiin suuntiin ja vaikka kuorma-autoilla ja jakeluautoilla saa tulla kaupunkiin vain yöaikaan, ruuhkat ja liikenteen aiheuttamat saasteet ovat uskomattomat. Autojen määrää yritetään nyt vähentää sallimalla vain 20 000 uutta lupaa autojen ostamiseen kuukausittain. Lisäksi liikennettä pyritään vähentämään asettamalla ajorajoituksia rekisterinumeroittain. Tämä puolestaan on johtanut siihen, että monilla perheillä on kaksi autoa sekä parittomalla että parillisella rekkarilla. Takseja suhaa valtava määrä, sillä Pekingin olympialaisten alla Kiinan valtio osti 100 000 uutta autoa takseiksi. Taksat ovat niin halpoja, että kuskit eivät kovin herkästi edes ota matkustajia kyytiin. Tunnin matka maksaa noin 1.5 euroa.

Kiina on muutamassa vuodessa noussut maailmankaupan kärkisijalle. Valtaosa maailman tavaratuotannosta valmistetaan Kiinassa. Pitämällä valuuttansa yuanin ulkoisen arvon keinotekoisen alhaalla, Kiina on taannut vientiteollisuutensa kilpailukyvyn. Samalla se on pakottanut myös Länsimaat siirtämään tuotantonsa Kiinaan, jolloin myös osaaminen on siirtynyt kiinalaisten haltuun. Kiinalaisethan ovat mestareita kopioimaan ja matkimaan.

Kun kiinalaiset vielä säästävät enemmän kuin kuluttavat, maan valuuttavaranto hipoo noin 2 000 mrd euroa. Kiinalaisten yksityishenkilöiden säästöt ovat suuremmat kuin kaikkien Aasian maiden yhteenlasketut bkt:t. Niinpä Kiina onkin USAn alijäämien suurin rahoittaja ja osallistunee myös talousvaikeuksissa kamppailevien Euroopan maiden rahoittamiseen, jos katsoo sen hyödyttävän itseään. Kiina on tehnyt jätti-investointeja Afrikkaan turvatakseen raaka-aineiden saannin. Investointipäätöksiä tehdessään Kiina ei kysele eettisiä periaatteita eikä ihmisoikeuksien perään.

Tällä hetkellä Kiinassa on noin 150 miljoonaa ihmistä, jotka tienaavat alle euron päivässä, 250 miljoonaa alle kaksi euroa ja 650 miljoonaa alle 5 euroa. Lisäksi maassa on valtava määrä maatyöläisiä, joilla ei ole mitään koulutusta. Toisaalta taas maailman kymmenestä rikkaimmasta ihmisestä viisi on kiinalaista ja maailman rikkain nainen on kiinalainen.

Lähitulevaisuudessa Kiinan kansatalouteen kohdistuu kovat paineet. Inflaatio on kiihtymässä, yhden lapsen politiikka on kääntänyt väestöpyramidin päälaelleen ja Tunisiasta alkanut kansannousu saattaa levitä Aasiaankin, sillä nettiä on vaikea kahlita, vaikka Egypti -aiheisia sivustoja onkin suljettu.

Satunnaiselle matkailijalle Peking on turvallinen ja mielenkiintoinen kaupunki. Kiinalaiset ovat ystävällistä väkeä. He myös reagoivat avoimen spontaanisti erilaisuuteen ja oranssi tukkani irrotti kommentit lähes kaikilta pikipäiltä. Olen myös vakuuttunut, että seuraavalla kerralla silmälasikehyksien myyjillä on tarjolla salmiakin muotoisia kehyksiä, koska silmälasini herättivät niin paljon ihmetystä.

Mikäli haluat tehdä nojatuolimatkan Pekingiin, käy vilkaisemassa valokuvat facebookista www.facebook.com/hanneleluukkainen

Kommentointi on valitettavasti estetty.